xXx

varför???

Kategori: Allmänt

jag får ofta frågan VARFÖR jag är feminist. är det inte onödigt? ska ni kvinnor ha det bättre än män? är det inte bättre att det blir fred på jorden? är det inte bättre att rädda djuren? .... nä. feminism är någonting som ligger mej varmt om hjärtat, för att unga tjejer/kvinnor/gurls/flickor utsätts DAGLIGEN för påhopp och det är INTE okej. här följer därför en lista på mina anledningar att vara feminist
 
1. för att frågan ens ställs; "Varför är du feminist?" "Hur kan du vara feminist?"
2. för att en kille aldrig kallas slampa om han gillar att ha sex
3. för att för många killar tar sej friheten att ta på min kropp lite varstans
4. för att en kort kjol INTE betyder att jag är ett vandrande sex-redskap
5. för att visa att en feminist inte behöver vara någon som inte rakar sej, inte sminkar sej och bara är allmänt arg
6. för att ordet "feminist-fitta" stör mej fruktansvärt mycket - det är ingenting negativt att vara feminist
7. för att det finns sååå många unga kvinnor som far illa
8. för att vi lever på tvåtusentalet och det är fortfarande fruktansvärt stora skillnader mellan män och kvinnor
9. för att jag INTE SKA BEHÖVA vara rädd om nätterna ifall jag går ensam (men är det)
10. för att jag väldigt ofta utsätts för näthat, av killar som tycker att dom har rätt att vara elaka mot mej utan anledning
11. för att kvinnor bedöms av hela samhället, konstant! (utseende mest)
12. för att jag är trött på att tystas
13. för att orättvisor mellan KÖN är någonting fruktansvärt idiotiskt
14. för att samhället inte ska få bestämma hur kvinnor ska bete sej, se ut eller vara
15. för att feminism är viktigt, bra och något att vara stolt över. SYSTRAR!
 
 
ifall detta inte var nog med anledningar för dej, så kan du alltid klicka in här http://trettiotreanledningar.com/
(min favorit är nr 14!! "För att vi lever i en värld där vi lär tjejer att akta sig för att bli våldtagna istället för att lära killar att inte våldta.")
 

Kommentarer

  • Gunar säger:

    You go gurl!

    2014-01-09 | 15:26:16
  • Isac säger:

    Bra skrivet hjärtat. Men jag tycker att du borde lyfta den vanliga synen av feminism att det är vi mot dom vilket det inte alls är, så tolkar verkligen inte jag det iaf. Utan att det är VI som i mänskligheten, vi som helhet ska ha det lika och inte bättre på det ena eller det andra hållet.
    För jag tror det är det som killarna som skriver skit till dig tror. (Fast förmodligen har dem peniskomplex)
    Att ni vill göra samhället till va det var på 19xx fast tvärtom.
    Själv anser jag att dem som INTE är feminister har fan inte alla höns hemma. Du vet: "Hjulet snurrar men hamstern är död"
    Jag tror på att vi alla vill leva i en jämnlikvärld - där alla kan känna sig lika trygga och slippa påhopp från främlingar bara för att man har en åsikt.
    Vägen dit är lång men sålänge drömmen om detta samhälle fortfarande lever kommer vi alltid kämpa!

    2014-01-10 | 02:42:59

Kommentera inlägget här: