xXx

feminism

Kategori: Allmänt

det finns ett stort antal individer i min umgängeskrets som tar illa vid eller blir hotfulla då jag säger att jag är *feminist*. ett hysteriskt laddat ord som blir så otroligt misförstått i så himla många situationer. många ser feminister som tjejer som inte rakar sig under armarna, på benen och som inte vill ha klänning eller rosa kläder på sig. visst finns den typen av feminister, men lik som mycket annat så är feminism ett brett ämne. jag rakar mig under armarna och på benen - inte för någon annans skull, utan för att *jag* känner mig bekväm med det.
 
saker som män/killar/pojkar/karlar ofta stör sig på (vad jag upplevt) är när en uttalar sig att vara feminist. "jaha, så kvinnor ska ha det bättre än män???". nä, men det ska väl förjävelen vara jämnställt. varför ska killar få beröm och vara *coola* då de haft sex med fler tjejer än vad som kan räknas på två händer, medan tjejer automatiskt blir personifierade som slampor, horor och äckel? varför ska tjejer behöva känna sig obekväma när de går ensamma hem från en fest, medan det inte finns i killarnas värld? varför ska tjejer inte få ta på sig en kort kjol om killar får ha så mycket *häng på brallan* att mer än halva kallingarna syns? varför???
 
det som får mig mest upprörd i det hela är att det är någon slags *hon får skylla sig själv*-anda över våldtäkter. hon var ju full! jaha, så då är det fritt fram för alla män att våldföra sig på henne? hon hade ju kort kjol! jaha, så då är det fritt fram för alla män att våldföra sig på henne? hon hade ju följeslag med honom. jaha, så då är det fritt fram för honom att våldföra sig på henne? hon, hon, hon, hon, hon! är det konstigt att kvinnor som blivit våldtagna känner skuld, när det är så här de bemöts?
 
en kille frågade mig en gång ifall jag var feminist. javisst!, svarade jag. han som sitter här bredvid mig hatar feministfittor, sa han då, och log ett äckligt retligt leende. vad svarar en på någonting sådant? jaha, kul för dig?! en annan skrek efter mig på stan att det bara var "äckliga feministjävlar" som hade så kort hår som jag. tänk om jag bara tycker det är snyggt? hur många killar har inte långt hår? vad ska en kalla långhåriga killar då?
 
den här artikeln läste jag idag. hur, hur, hur, huuuuur kan det se ut såhär idag? det är 2013. jag ritade en bild när jag var liten om att det skulle finnas flygande bilar osvosv år 2030. att det inte ens är jämnställt mellan kvinnor och män och att det handlar om något så banalt att det är kvinnan som blir offret - inte idioten som lägger ut bilden på tjejen. det heter att sex är någonting fint som två människor (eller fler, för den som önskar sådant) delar - varför sprida detta på någoting så öppet som internet. vad får personen som spridit detta för sjuk kick?? jag förstår inte alls, jag blir bara så himla upprörd.
 
sedan läste jag denna istället och blev på lite bättre humör. avslutsstycket: "Det är dags att vi killar och män går ihop och betraktar det sexuella våldet i samhället som en mansfråga. Inte för att alla män skulle vara gärningsmän, utan för att alla män kan vara med och lösa problemet." BOOM!!!! hallå??? om jag fått önska en enda sak så hade det fan varit att alla män där ute läste detta och kunde känna sig frälsta. hade människor världen över erbjudit mig miljontals miljoner mot detta så hade jag bajsat på pengarna! han har *så_jävla_rätt*. ALLA kan vara med och lösa problemet (han skriver alla män, jag väljer att tolka detta som att männen idag är ganska passiva i det hela).
 
jag vill sluta vara rädd att det ska hamna nakenbilder på mig på internet för att jag har sex med någon. jag vill sluta höra att "du får ju tänka lite på hur du ser ut också...". jag vill sluta höra att kvinnan får skylla sig själv för att hon var berusad. jag vill sluta höra bortförklaringar, börja höra samarbete. jag vill vara stolt över att ha sex - inte skämmas och behöva bry mig om att någon som överhör mig två bord bort på fiket kommer tänka antingen "åh, hon är ett lätt byte .. ska lätt sätta henne om jag ser henne ute någon gång" eller "åh, herregud vilken slampa. blir hon våldtagen får hon fan skylla sig själv.". för *bevisligen* så är det så folk tänker idag. och det är FEL!

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Det roligaste är när man tillkännagiver att man är man och feminist... "Vadå, är du bög eller!?"
    För det första; vad har du med det att göra? För det andra; nä, jag bryr mig bara om småsaker som att man ska bli lika behandlad oavsett vad. Fuck me, right?

    Svar: DU ÄR GRYM! fan va glad jag blir!!!!
    ana

    2013-09-05 | 15:55:08
  • Anonym säger:

    DU är grym! Den här bloggen är grym! VI är grymma!

    2013-09-06 | 14:30:04
  • Anonym säger:

    DU är grym! Denna bloggen är grym! VI är grymma!

    2013-09-07 | 02:20:11

Kommentera inlägget här: